Var får jag hjälp?
Din chef och/eller din handledare hjälper dig med alla ärenden, och i problemsituationer lönar det sig att först kontakta dem. Nedan hittar du de allmänna servicekanalernas kontaktuppgifter.
Vid Tullen finns en rådgivningstjänst för löntagare i bruk. Tjänsten drivs av Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet). Du kan ta kontakt med rådgivningstjänsten via Pointti-systemet. Din chef hänvisar dig till en introduktionsutbildning som ordnas av Palkeet och där du bl.a. lär dig att använda Pointti-systemet. Genom rådgivningstjänsten kan du fråga om dina semesterdagar och lönebetalning. Rådgivningstjänsten hjälper dig också om du inte kan logga in i Kieku.
I ärenden som inte omfattas av rådgivningstjänsten får du hjälp av Tullens grupp för anställningsförhållanden per e-post palvelussuhde@tulli.fi.
Vid ärenden gällande användningen av ICT-arbetsredskap får du hjälp av ServiceDesk, servicedesk(at)tulli.fi, 029 552 7200.
ServiceDesk hjälper bl.a. när
- en arbetsstation eller ett program inte fungerar
- man behöver handledning i användning av ICT-arbetsredskap i mötesrummen eller om det är något fel på arbetsredskapen
- man har problem med användningen av multifunktionsapparat eller skrivare.
Nya apparater och program kan beställas via kanalen för ICT-upphandlingar. En länk till denna finns under menyn Genvägar på intranätet.
Tullens nationella telefonväxel förmedlar samtal under tjänstetid kl. 8–16.15, tfn 0295 5200. E-post: puhelinvaihde(at)tulli.fi
Tullanställdas kontaktuppgifter hittar du på intranätet.
Om du har idéer om hur vi kunde utveckla denna guide, får du gärna skicka dem till oss per e-post till palvelussuhde(at)tulli.fi